قیر اصلاح شده با پودر لاستیک

بررسی تخصصی قیرهای اصلاح شده و بهبود یافته با لاستیک

بررسی قیر اصلاح شده با پودر لاستیک

استفاده از پودر لاستیک از تایرهای پایان عمر در مخلوط‌ های آسفالتی به عنوان یک گزینه بسیار جالب در اصلاح قیرها برای به دست آوردن مخلوط‌ های آسفالتی با کیفیت بالاتر و در عین حال، حل یک مشکل زیست‌ محیطی ثابت شده است. ترکیب پودر لاستیک در یک مخلوط قیری خواص رئولوژیکی آن را اصلاح می کند و عملکرد آن را به عنوان یک ماده جاده بهبود می بخشد. مقاومت بیشتر در برابر ترک، هم به دلیل خستگی و هم به دلیل انعکاس، حساسیت حرارتی کمتر، مقاومت بهتر در برابر شیارها و مقاومت بیشتر در برابر پیری از جمله پیشرفت هایی است که آنها در مخلوط های آسفالتی ایجاد می کنند. علاوه بر این تضاد با خط کشی های جاده بیشتر طول می کشد، زیرا رنگ سیاه دوام بیشتری دارد و برای ساخت و نصب مخلوط ها از همان ابزاری که برای مخلوط های معمولی استفاده می شود استفاده می شود. در ادامه درباره قیر اصلاح شده با پودر لاستیک توضیح بیشتری می دهیم.

قیر اصلاح شده

روش های استفاده از پودر لاستیک در مواد قیری عبارتند از:

۱- راه خشک

پودر لاستیک به همراه قیر و سنگدانه ها مستقیماً به مخلوط کن در کارخانه تولید مخلوط آسفالت وارد می شود. گرد و غبار لاستیک تا حدی به عنوان یک سنگدانه عمل می کند، اما ذرات ریزتر با قیر تعامل دارند و خواص آن را تغییر می دهند. در نهایت می توان به کمک پودر لاستیک، قیر اصلاح شده را تولید کرد.

تولید قیر

۲- مسیر مرطوب

آنها با افزودن پودر لاستیک به چسب آسفالت ساخته می شوند که بعداً در مخلوط استفاده می شود. قیر حاصل چسبناک تر است و به زمان واکنشی نیاز دارد که اغلب هضم یا بلوغ نامیده می شود. به طور کلی انواع زیر متمایز می شوند:

  • قیر تقویت شده با لاستیک (BC) که دارای ویژگی های بهتری نسبت به قیرهای آسفالتی با درصد گرد و غبار لاستیک کمتر از 10-12 درصد است. آنها با استاندارد EN 12591 مطابقت دارند.
  • قیر اصلاح شده با لاستیک (BMC)، با خواص تجربی مشابه (به جز شکل پذیری) با قیرهای اصلاح شده پلیمری و با کمتر از 15 درصد گرد و غبار تایر. آنها باید با استاندارد EN 14023 مطابقت داشته باشند.
  • قیرهای با ویسکوزیته بالا (BMAVC) با نسبتی در حدود 20 درصد. آنها در محل تولید می شوند و مستقیماً به مخلوط کن کارخانه آسفالت تغذیه می شوند.

مزایا

جدا از مزایای زیست محیطی که با تمام تکنیک ها مشترک است، مزایای اصلی مسیر مرطوب عبارتند از:

– می توان آن را مستقیماً “آماده برای استفاده” به تولید کنندگان مخلوط آسفالت به عنوان قیر معمولی یا اصلاح شده پلیمری عرضه کرد.

– قیرهایی به دست می آیند که امکان ساخت مخلوط هایی با ارزش قیر بالاتر و در نتیجه دوام بیشتر را فراهم می کنند.

– یک کارخانه واحد می تواند چندین کارخانه آسفالت را تامین کند

کارخانه های تولید کننده قیر

معایب

در مورد معایب قیر لاستیکی، ذکر این نکته ضروری است که در برخی موارد مخلوط قیر و پودر لاستیک می‌تواند ناپایدار باشد و دانه‌های لاستیک رسوب کنند. بنابراین لازم است از ابزارهای لازم برای اطمینان از جابجایی و نگهداری محصول بدون جداسازی استفاده شود و بتوان بین لاستیک های سازگار و ناسازگار تمایز قائل شد. از این نظر مشاهده شده است که می توان برخی از مشخصات فنی مورد نیاز قیرهای لاستیکی را برآورده کرد و البته سازگاری بین اجزای آن را تضمین نمی کند. با این حال، در حال حاضر امکان دستیابی به قیرهای بهبود یافته (BC) و اصلاح شده با لاستیک (BMC) وجود دارد که در ذخیره سازی و حمل و نقل پایدار بوده و در کارخانه هایی مشابه قیرهای اصلاح شده با پلیمر تولید می شوند. این قیرها همگن بوده و به دلیل جداسازی فاز تفاوتی در خواص خود نشان نمی دهند.

توسعه قیرهای لاستیکی

پودر تایر از لاستیک استایرن ولکانیزه و یا لاستیک طبیعی به نسبت 50% تشکیل شده است. از آنجایی که آنها لاستیک های ولکانیزه هستند، پراکندگی آنها در قیر آسفالت گران است و بنابراین باید از دماهای بالا استفاده کرد و گاهی اوقات از کاتالیزورهایی استفاده کرد که پلیمریزاسیون اکسیداتیو لاستیک را فعال کرده و ادغام آن را در قیر تسهیل می کند. لاستیک های کامیون نسبت به لاستیک های سواری، نسبت لاستیک طبیعی بیشتری دارند. این لاستیک نسبت به لاستیک های مصنوعی سازگاری بیشتری دارد و در نتیجه، نتیجه بهتری می دهد.

بسیاری از انواع لاستیک با منشا و گرانولومتری متفاوت آزمایش شده‌اند که نتایج متفاوتی از پایداری و خواص ارائه می‌دهند. بهترین عملکرد برای گرد و غبار به دست آمده از آسیاب محیطی رخ می دهد زیرا این ذره دارای سطح ویژه بالاتری است و بنابراین واکنش پذیرتر است. همچنین مشخص شده است که اندازه ذرات ریز به زمان واکنش کوتاه‌تر و دمای اختلاط کمتری نیاز دارد، اگرچه هزینه آن بیشتر است. در مقابل یک ذره ضخیم تر مقرون به صرفه تر خواهد بود اما نیاز به زمان و انرژی بیشتری برای اصلاح دارد.

خرید و فروش قیر

 ما بر تولید کننده قیر، متمرکز شده‌ایم که الزامات پایداری ذخیره‌سازی مورد نیاز در ورق‌های قیر اصلاح‌ شده با پلیمر را برآورده می‌کنند تا به مشتریان خود یک چسب «آماده برای استفاده» را عرضه کنیم که می‌توانند آن را در مخازن خود بدون قیر ذخیره کنند. نیاز به اصلاح، بدون هم زدن و با محدوده ویسکوزیته مناسب برای جابجایی بدون مشکل در کارخانه های تولید مخلوط آسفالت معمولی وجود دارند. خرید و فروش قیر صادراتی با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت در مجموعه اصفهان بیتومن انجام می شود، جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *