قیر نقش حیاتی در جاده سازی ایفا می کند

قیر نقش حیاتی در جاده سازی ایفا می کند

قیر نقش حیاتی در جاده سازی ایفا می کند.قیر هزاران سال است که در ساخت و سازها مورد استفاده قرار می گیرد، در ابتدا از قیر طبیعی، اما اکنون از قیر تصفیه شده استفاده می شود و برای سالیان متمادی همچنان یک محصول مهم ساختمانی خواهد بود.قیر ماده ای چسبناک و سیاه رنگ است که حاوی هیدروکربن های با وزن مولکولی بالا می باشد.این محصول حاصل تقطیر نفت خام است و به دلیل دارا بودن خواص متنوعی مانند مقاومت در برابر آب، چسبندگی، دوام و سختی اهمیت پیدا کرده است.

قیر در سال های گذشته تقاضای زیادی در سراسر جهان داشته است.این ماده ای است که عمدتاً برای فعالیت های راهسازی استفاده می شود.به عنوان یک عامل اتصال برای طراحی خیابان ها، باند فرودگاه ها، بزرگراه ها، پوشش کانال ها و بسیاری از مکان های دیگر استفاده می شود.

هند ، پس از ایالات متحده، بزرگترین شبکه جاده ای را دارد ، از این رو این کشور،بزرگترین مصرف کننده قیر در جهان است.هند حدود 90 درصد از قیر موردنیازش را خودش برآورده می کند و 10 درصد باقی مانده را از ایران و امارات وارد می کند.

قیر در راهسازی

دولت‌ها در سراسر جهان در حال ارائه سیاست‌ها و برنامه‌های مطلوب برای توسعه زیرساخت‌های خوب هستند.دلیل این امر این است که می دانند صنعت ساختمان و زیرساخت یکی از مهمترین شاخص های پیشرفت یک اقتصاد است که این حرکت مثبت باعث رشد صنعت قیر می شود.

قیر و آینده حمل و نقل

قیر جزء جدایی ناپذیر در جاده سازی است و در حال حاضر با وجود پیشرفت های بسیار ، هنوز هم در راهسازی اهمیت زیادی دارد.با وجود اینکه فناوری در چند سال اخیر بسیار پیشرفت کرده است، جهان همچنان به جاده های آسفالت و در نتیجه قیر متکی است.

امروزه از قیر همچنین در کاربردهای مدرن مانند باند فرودگاه و پیست‌های مسابقه استفاده می‌شود و این به دلیل ویژگی‌های خاص آن است.

جهان فردا مستلزم پایداری و تاثیر صفر بر تغییرات آب و هوایی است.بنابراین، شرکت های بیشتری در حال سرمایه گذاری در وسایل نقلیه الکتریکی و سایر روش های حمل و نقل پایدار هستند و قیر نقش حیاتی در دستیابی به این اهداف دارد.

قیر (تصفیه شده از نفت خام) با سنگدانه ها (به طور کلی سنگ خرد شده و یا ماسه) مخلوط می شود تا مخلوطی همگن تشکیل شود که به آن آسفالت می گویند.مواد قیری ترموپلاستیک هستند.این بدان معنی است که آنها هنگام اعمال گرما نرم و قابل کار هستند، اما زمانی که سرد می شوند، جامد می شوند.

قیر مورد استفاده در سطوح جاده 100% قابل استفاده مجدد است.اگر به درستی جمع آوری شود، می توان چندین بار از آن استفاده کرد.استفاده مجدد از قیر به کاهش انتشار کربن کمک می کند.

قیر اصلاح شده با پلیمر

قیر اصلاح شده با پلیمر

انواع مختلفی از قیر مانند قیر نفتی، قیر دمیده ، امولسیون و قیر اصلاح شده با پلیمر موجود است.از بین این محصولات، قیر اصلاح شده با پلیمر تقاضای بیشتری داشته است.دلیل اصلی این امر این است که این نوع قیر دارای ویژگی‌های عالی مانند استحکام زیاد، انسجام بالا، مقاومت در برابر مشکلات مختلف مانند تغییر شکل‌ها و کنده شدن است.این ماده دارای حساسیت دمایی پایین تری در مقایسه با جایگزین ها است و از این رو در  جاده سازی کاربرد زیادی دارد.

صنعت راهسازی و بزرگراه سازی کشور به سرعت در حال رشد است و عوامل متعددی مانند افزایش جمعیت و افزایش تعداد مالکان خودرو در آن نقش دارند.همه اینها باعث رشد سریع فعالیت های تولیدی در کشور و افزایش فعالیت های حمل و نقل بار در جاده شده است.این امر منجر به تقاضای زیادی برای قیر در کشور شده و این برای مراکز تولید کننده قیر خوب است.

از مطلب ارائه شده در بالا متوجه این موضوع می شویم که قیر نقش حیاتی در جاده سازی ایفا می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *