قیمت هر تن قیر صادراتی

قیمت هر تن قیر صادراتی

قیمت هر تن قیر صادراتی

یکی از بزرگترین تولید کنندگان قیر در خاورمیانه کشور ایران است. کشور ما در سال چیزی حدود 4 میلیون تن فروش قیر صادراتی دارد. بیش از 30 کشور مورد هدف صادرات قیر ایران هستند. فروش قیر یا صادرات آن به کشور های خارجی در این شرایط تحریم موجب وارد شدن حجم قابل توجهی ارز می‌گردد که این ارز آوری خود کمک بسیار بزرگی به اقتصاد کشورمان است. بیشتر تقاضای قیر برای خرید از کشور امارات متحده عربی است. قسمتی از قیرها در خود امارات و قسمت دیگر را به کشورهای همسایه ارسال می‌گردد .به دلیل اهمیت قیر صادراتی و قیمت آن تلاش کردیم تا این محتوا را با اطلاعات جامع و مختصری در رابطه با قیمت هر تن قیر صادراتی به شما ارائه دهیم.

تعریف قیر

به یکی از مشتقات نفت که به رنگ سیاه و خمیری مانند است، قیر گفته می‌شود. این ماده دارای انواع متفاوتی می‌باشد که هر کدام از آنها با توجه به مشخصات فیزیکی که دارند، در صنایع مختلف مورد کاربرد می‌باشند. البته به دلیل همین مشخصات فیزیکی قیمت قیر ها هم متفاوت خواهد بود. قیر ها به دلیل اینکه یک ماده هیدروکربنی هستند، از نظر رنگ سیاه تا قهوه‌ای متغیر می‌باشند که در دمای محیط اصولا به حالت جامد هستند، اما با بالا رفتن دما به صورت مایع و به حالت خمیری شکل در می‌آیند.

مشخصات قیر های صادراتی

در فروش قیر صادراتی اصولاً یک سری مشخصات فیزیکی مد نظر قرار می‌گیرد. این مشخصات به طور اختصار به شرح زیر هستند.

درجه اشتعال

به میزان دمایی که قیر در آن دما حالت اشتعال پیدا می‌کند، درجه اشتعال می‌گویند. پس قیرهایی که برای صادرات آماده می‌شوند، باید از درجه اشتعال مطلوبی برخوردار باشند.

درجه نفوذ

در آزمایشگاه‌ها برای اینکه سختی قیر تعیین شود، آزمایش‌ هایی را در نظر می‌گیرند. به عنوان مثال یک سوزن را به مدت 5 ثانیه در دمای 25 سانتی گراد به داخل قیر فرو می‌کنند. هر چقدر میزان نفوذ سوزن کمتر باشد، قطعا قیر از سختی بالایی برخوردار است.

شکل پذیری

یکی دیگر از خصوصیات و مشخصاتی که در فروش قیر های صادراتی باید حتماً مدنظر قرار گیرد، شکل پذیری قیرها می‌باشد. این حالت شکل پذیری به افزایش طول عمر آن در آزمایشگاه زمانی که با سطح مقطع یک سانتی متر مربع و با سرعت 5 سانتی‌‎متر بکشیم، قابل تشخیص است. پس قیمت قیرها به عوامل متفاوتی نظیر حالت شکل گیری آن بستگی خواهد داشت.

درجه خلوص

پس از انحلال مقداری قیر در حلال‌های سولفور کربن یا تترا فلورو کربن به میزان ناخالصی که از آن باقی می‌ماند، درجه خلوص می‌گویند. این درجه خلوص اصولاً یکی از عواملی است که در عرضه قیر های صادراتی مد نظر خریداران قرار می‌گیرد.

قیمت قیر های صادراتی

اصولاً کالا های صادراتی و به خصوص کالا هایی نظیر نفت و فرآورده‌ های آن در بازار های جهانی به وسیله دلار خرید و فروش می‌شوند. پس تفاوت قیمتی که در دلار و ریال وجود دارد، ممکن است بر قیمت قیر هم تاثیر بسزایی داشته باشد. با افزایش قیمت دلار قیمت قیرها هم افزایش پیدا می‌کنند. یکی دیگر از عواملی که بر فروش قیر های صادراتی تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت، حمل و نقل آن می‌باشد. صادرات قیر از طریق دریایی یا زمینی انجام می‌شود، پس هر کدام از آنها هزینه‌ های متفاوتی را در بر خواهند داشت. با تمام این اوصاف مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل تاثیر گذار بر روی قیمت هر تن قیر صادراتی قیمت نفت جهانی می‌باشد که یک تأثیر مستقیم بر قیمت قیر خواهد داشت. زیرا با افزایش قیمت نفت و فرآورده‌ های آنها افزایش و با کاهش قیمت فرآورده‌های آن‌ها کاهش قیمت خواهد داشت.

روش‌ های صادرات قیر در ایران

صادرات قیر باید توسط روش‌ های استاندارد و مناسبی صورت گیرد. این روش‌ها عبارتند از:

اولین روش

در این روش با خرید وکیوم باتوم از طریق بورس کالا انجام می‎گیرد. حتما برای اعمال این روش باید مجوزی از سمت بورس صادر گردد.

دومین روش

یکی از وظایف وزارت نفت توزیع وکیوم باتوم رایگان است که باید آن را به صورت حواله‌ های مختلف در اختیار سازمان ها قرار دهد که عرضه قیر صادراتی را راحت تر می‌کند.

کاربرد قیر های صادراتی

بیشترین و بالاترین مصرفی که در قیر های صادراتی وجود دارد؛ برای جاده سازی و راهسازی مورد استفاده قرار می‌دهند و بعد از آن عمده مصرف در عایق و ایزوگام‌ها است به جز این موارد قیرها در صنایع مختلف و عایق‌ های الکتریکی مورد کاربرد هستند.

قیمت هر تن قیر صادراتی

انواع قیر های صادره به کشور های مختلف

قیر های بسیار زیادی جهت صادرات مد نظر قرار می‌گیرند که عبارتند از :

قیر دمیده

این نوع قیر و آسفالت دمیده شده از آخرین مرحله تصفیه از هوای گرم دمیده شده به قیر حاصل می‌شود. نسبت به قیر های خالص قیر دمیده شده دارای سرعت نفوذ بسیار کم و نقطه نرم بالایی است. اصولاً از این قیر برای ساخت ورق‌ های سقف، باتری خودرو استفاده می‎گردد.

قیر محلول

این نوع قیر از مخلوط قیر و یک مایع مناسب همانند نفت سفید یا بنزین به وجود می‌آید. این قیر در دمای محیطی حالت مایع دارد، اما با حرارت حالت مایع آن بیشتر می‌شود.

قیر امولسیون

قیرهای امولسیون که از نظر قیمت قیر با دیگر قیرها فرق دارند از آب، مواد سازنده امولسیون تشکیل می‌شوند. با استفاده از چنین قیری آلودگی‌ های محیطی را کاهش داده و خطر شعله ور شدن هم به شدت کمتر می‌گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *