قیر امولسیون چیست

قیر امولسیون چیست

قیر امولسیون چیست

یکی از محصولات جانبی نفت خام قیر می‌باشد. قیرها از هیدروکربن‌های پیچیده‌ای تشکیل می‌شوند که دارای کلسیم، آهن، گوگرد و اکسیژن هستند. کیفیت مواد قیر و سهولت در امر تولید به نوع نفت خامی که در آن به کار رفته بستگی دارد. اصولا ترکیب قیرهای معمولی با قیر صادراتی یکسان می‌باشد. امروزه این محصول کاربردهای متفاوتی دارد، از مصارف صنعتی گرفته تا سنگ فرش کردن جاده. می‌توان آنها را از نزدیک به چشم ببینید. یکی دیگر از انواع قیرها، قیر امولسیون می‌باشد که با ترکیب و فرایند خاصی به وجود می‌آید. در این نوشتار می‌خواهیم در مورد آن، انواع و کاربردش اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

تعریف قیر امولسیون

به قیری که با یکسری روش و فنون خاص به همراه مقداری آب مخلوط شده قیر امولسیون می‌گویند. این ترکیب در واقع یک محلول دو فاز است که فاز داخلی آن شامل قیر و فاز بیرونی آن را آب تشکیل می‌دهد. قیرها در حالت معمول اصولاً با آب‌ها مخلوط نمی‌گردند و حتی اجازه حل شدن خود را در آب نمی‌دهند. آنها به صورت یک سری گلبول یا کره هایی ریز ریز در آب شناور می‌مانند. اصولاً در لغت به ترکیب دو مایع غیرقابل امتزاج که یکی از آنها قابلیت پراکندگی در دیگری دارد امولسیون می‌گویند. در این ترکیب به جز قیر و آب از یک ماده امولسیون کننده هم استفاده می‌گردد و از چسبیده شدن ذرات قیر در آب جلوگیری به عمل می‌آورد. با خرید قیرهای خوب و مرغوب می‌توان قیر امولسیون‌های خوبی را تولید کرد.

قیر

اقسام متعدد قیر امولسیون

همانگونه که پیشتر گفتیم قیر امولسیون‌ها با آب ترکیب می شوند. حال تایم و زمان جدا شدن و شکستن قیر از آب در حین پروژه بسیار با اهمیت‌ است. به همین دلیل بر اساس همین شکستگی و جدا شدن قیرهای امولسیونی که حتی به همراه قیرهای صادراتی به کشورهای دیگر فرستاده می‌شوند، در سه دسته خاصیتی تولید می‌گردند.

قیرهای امولسیونی ناپایدار (تند شکن)

همانطور که از نام این گونه قیر امولسیونی بر می‌آید، پایدار نبوده و به سرعت می‌شکند، پس از این که شکسته شدن بر روی سطح به کار رفته شده باقی می‌ماند. از این نوع قیر امولسیون ناپایدار اصولاً در آب بندی با ماسه، آسفالت‌های معمول و سطحی و آب بندی با مصالح سنگی استفاده می‌گردد. برای اینکه اینگونه قیر امولسیون به سرعت بر روی سطح جاری نگردد، در آن از یک کند روان خوب استفاده کرده‌اند.

 قیرهای امولسیون نیمه پایدار (کند شکن)

این نوع قیر نسبت به دیگر قیرهای ناپایدار از مقاومت بالاتر و بهتری برخوردار است. اصولا شما هم هنگام خرید قیرهای امولسیونی با این دغدغه مواجه می‌شوید که آیا این نوع قیر مقاوم و محکم بوده یا اینکه به راحتی در حین عملیات یا بعد از آن ترک خورده، می‌شکند یا از بین می‌رود. این امولسیون‌ها اصولاً در کارخانه‌های آسفالتی که به صورت سیار فعالیت می‌کنند، ساخته می شوند و به صورت آسفالت‌های مخلوط یا ترکیبی به کار برده می‌گردند. قیرهای نیمه پایدار به دلیل اینکه مدت زمان بیشتری نسبت به قیرهای امولسیون ناپایدار دوام می‌آورند، آنها را با سنگدانه‌ها یا سنگریزه‌ها ترکیب می‌کنند، تا در دماهای بالا یک پوشش خوب و عالی به مصالح سنگی بدهند.

قیرهای امولسیونی پایه دار (دیر شکن)

این دسته از قیرهای امولسیونی بسیار پایداری خوبی دارند. زیرا بعد از تماس پیدا کردن با مصالح  پایداری خوبی از خود نشان می‌دهند و کند روانی کمتری را هم دارا می‌باشند اما با افزودن آب به ترکیباتش می‌توان کند روانی آن را بیشتر کرد. حال اگر قیر دیر شکن رقیق گردد، آن را در اندود سطحی، تثبیت گرد و غبار و  آب بندی سطوح رو سازی به کار می‌برند. در بیشتر مواقع دیده شده که بر اساس شرایط آب و هوایی منطقه یا نوع کاربرد، به آن سیمان‌های پرتلند و آهک‌های هیدراته هم می‌افزایند. به دلیل این ویژگی‌های مثبت قیرهای دیر شکن، آن را به عنوان یک قیر صادراتی اعلا می‌شناسند.

علل استفاده و خرید قیرهای امولسیون

قیرها خود دارای کاربردهای فراوانی هستند. به همین دلیل ویژگی‌های کیفی قیرها باید بهبود پیدا کند، تا بتوان استفاده‌های متعددی را از آن داشت. با تولید قیرهای امولوسیون، مزایای فراوانی از آن وارد عرصه‌ی استفاده از قیر گردید .این مزایا عبارتند از:

  • مناسب بودن و مقرون به صرفه بودن از نظر قیمتی نسبت به دیگر قیرهای محلول
  • بالا بودن سرعت کاربرد به دلیل بالا بودن سرعت تبخیر آب در آن
  • پایین آوردن آلودگی محیط زیست هنگام تبخیر نفت در قیرهای محلول یا به هنگام گرم کردن آنها
  • توانایی بالا بردن کیفیت قیرها همانند چسبندگی بهتر و گرانروی بالاتر با توجه به فرایند تولید
  • قابلیت استفاده از آن‌ها در شرایط آب و هوایی مرطوب
  • عدم آتش سوزی و احتراق در نگهداری و محل
  • قابلیت تولید انواع امولسیون با درجه و درصد وجود قیر

نحوه تولید قیر‌های امولسیون صادراتی

فرقی میان قیرهای امولسیون مصرف داخلی و صادراتی وجود ندارد. یعنی شیوه تولید هر دوی آنها یکسان می‌باشد برای تهیه این نوع قیر در وهله اول باید دستگاه‌هایی باشد که به عنوان دستگاه‌های چرخان یا چرخاننده سریع شناخته شوند. سپس آب، قیر مذاب و عامل امولسیون کننده را درون این دستگاه و ما بین صفحات آن قرار می دهند. سپس دستگاه شروع به چرخش می‌کند. البته این چرخش با سرعت بسیار بالا و زیاد است. قیرها هم به دلیل وجود نیروهای گریز از مرکز به راحتی پخش می‌شوند.

 سرعت صفحاتی که می‌چرخند، چیزی حدود ۳۰۰۰ دور در دقیقه می‌باشد. قیرهای امولسیون را به راحتی می‌توان در دستگاه‌ها یا میکسرهای سرعت پایین هم تولید نمود. اما باید حتما از یک ماده امولسیون کننده قوی بهره برد. میزان و اندازه قیرها هم در این نوع و قیر باید حدود ۵۰ درصد و مقدار ماده امولسیون حدود یک صدم درصد تا ۵ درصد باشد.  به کار بردن یا استفاده از ماده‌ی امولسیون ساز موجب می‌شود که سطح دانه‌های قیر باردار شود و در واقع یک نیروی دافعه بین آن‌ها ایجاد گردد. زیرا این نیروی دافعه از به هم پیوستن و لخته شدن قیر جلوگیری می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *